수상자

권리원
숙명여자대학교 시각영상디자인과


수상소감

학부생으로서 국제 어워드에 참여할 수 있다는 것은 큰 영광이었습니다. 대회를 개최하고 논문에 대해 상세하게 피드백해주신 심사위원분들께 감사의 말씀을 전합니다. 프로젝트를 진행하면서 고민했던 순간도 많았지만 이렇게 좋은 성과를 거두게 되어서 기쁩니다. 이를 시작으로 관련 분야에 대해 더 자신감을 가지고 나아가도록 하겠습니다. 진심으로 감사드립니다. 

이력

숙명여자대학교 시각영상디자인과

논문

초록

최근 주식 시장은 급속도로 팽창하고 있다. 초보자 유입은 늘어나고 있고 경제에 대한 관심도 크게 증가하고 있다. 하지만 금융 앱, 그 중에서도 주식 앱의 경우, 어려운 개념과 고착화된 UI 로 인해 초보자가 원활하게 사용하는 데 한계가 존재한다. 개념 공부 과정은 시간과 노력이 많이 들 뿐만 아니라, 시작하기 어려워 심리적 부담을 느끼게 된다. 본 연구는 초보자들의 사용 습득력을 효과적으로 개선하는 애플리케이션 디자인을 제시한다. 1 차로, 사용자의 니즈를 대략적으로 파악하기 위해 이론 분석을 한 후, 주식 앱 사용자와 비사용자를 대상으로 설문조사를 진행했다. 또, 심층 인터뷰 및 FGI(포커스 그룹 인터뷰)를 바탕으로 기존 서비스의 불편사항 및 인사이트를 도출했다. 2 차로, 조사 결과를 통해 퍼소나 및 사용자 여정 지도를 작성하고 테스크 플로우를 바탕으로 주식 앱, ‘주런주런’의 프로토타입을 제작하여 탐구하였다. 연구 결과, 2030 은 금융에 대한 인식이 낮고 경제 학습에 부담을 느끼며 다른 사람의 추천에 큰 영향을 받는다는 특징을 가지고 있었다. ‘주런주런’은 이를 해결하기 위해, 비슷한 성향의 사람들과 함께 목표를 세우는 서비스이다. 초보자들의 문제 해결을 위해, 주식을 이해할 수 있는 방식으로 설명하면서 사용자가 함께 지식을 습득할 수 있는 ‘챌린지’을 제공한다. 본 연구는 사용자 조사 기법을 통해 기존 앱의 문제를 개선하는 데이터를 도출 하였으므로 이는 효과적인 금융 지식 취득을 위한 앱 서비스 개발에 활용되어야 할 것이다. 2030 주식 초보자를 위한 서비스 개발을 위한 후속 연구가 이뤄지길 기대한다.

 

Abstract

With the rapid expansion of the stock market, there has been a considerable influx of beginners interested in the economy and its workings. However, in the case of financial applications, especially stock applications, the concept is difficult, and the UI is often not smooth-running, hindering beginners from using them with ease. Not only does concept learning involve time and effort, but it is also difficult to start; this burdens beginners further. In its first step, the study conducted theoretical environmental analysis to estimate users’ needs, surveyed stock application users and non-users (beginners). Alongside, using insights from existing services based on in-depth interviews and focus group interviews (FGI), it located the inconveniences users faced. In the second stage, the study created a persona and a user journey map, and designed a prototype of the application, “Zu-run Zu-learn,” based on the task flow. The study identified that users in their 20s and 30s were less financially literate, but felt burdened to learn, and were greatly influenced by others’ recommendations. “Zu-run Zu-learn” is a service that sets goals for people with similar propensities. It presents a “challenge” for users to acquire knowledge together, explaining finance in a way that allows beginners to understand stocks. The results of this study have derived data that addresses the problems of existing applications through user investigation techniques. This study shall be utilized to develop application services for effective financial acquisition. We hope that a follow-up study will be conducted to develop services for stock beginners in their 20s and 30s.