수상자

장새별
백송어린이집 보육교사


수상소감

연구자가 평소 교육현장에서 문제점을 인식하고 연구하고자 했던 분야에 대해 연구 할 수 있도록 지원해 주셔서 감사합니다. 앞으로도 크리에이티브 컨버전스를 통해 유아교육과 과학, 예술, 건축 등 다양한 분야와의 협력적 연구가 이루어 질 수 있기를 기대하며 본 연구자 또한 다양한 분야에 대해 열린 자세로 연구에 임하고자 노력하겠습니다.


이력

백송어린이집 보육교사
숙명여자대학교 일반대학원 아동교육과 보육 졸업
대구한의대학교 아동복지학과 졸업


논문

유아의 능동적 과학 탐구: 아동중심 놀이를 통해

초록

본 연구는 유아를 능동적으로 세상을 탐구하는 존재로 보고 과학적 탐구가 실제 교육현장에서 어떻게 일어나는지 질적 연구를 통해 드러내는데 목적을 두고 있다. 이를 통해 아동·놀이 중심 과학교육의 실마리를 제공하고 태도와 방법으로의 과학적 탐색을 위한 자료를 제공하고자 하였다. 이를 위해 연구자가 담임교사로 있었던 만 5 세 나무반 유아 20 명의 2018 년 3 월부터 2019 년 2 월까지의 놀이사진, 일지, 저널 자료를 분석하였다. 그 결과 유아들은 주변의 흔한 사물을 반복해서 놀이하는 과정 중에 호기심을 생성하였고 이러한 호기심은 능동적 실험으로 이어졌다. 또한 과학적 탐구는 전환된 놀이 속에서 계속적으로 일어났다. 마지막으로 유아의 호기심에서 출발한 실제적 체험은 과학탐구의 확장을 일으켰다. 연구 결과를 토대로 과학교육에서는 유아의 반복된 놀이 속에서 불현듯이 생성되는 질문들에 귀 기울이며, 동시에 과학적 탐색이 서로 다른 놀이 속에서 연결되어 흐르고 있다는 가능성을 열어두고 놀이를 관찰할 필요가 있음을 제언한다. 더불어 교사는 유아의 과학적 궁금증을 해결하기 위해 교실 밖으로 나와 지역사회나 관련 기관 등을 방문하는 현장탐험을 통한 실제적 체험이 이루어질 수 있도록 지원해야 함을 시사한다.

Abstract

This study aims to show how scientific inquiry takes place in the field of education through qualitative research while considering toddlers as active explorers of their world. The study intends to provide insights regarding child- and play-centered science education and to provide data for attitudinal and methodic scientific exploration. Photographs, daily logs, and journal data of 20 five-year-old children in a Namoo class from March 2018 to February 2019, in which the researcher was the homeroom teacher, were collected and analyzed. The results indicated that toddlers’ curiosity was aroused in the process of repeatedly playing with common objects around them, and that this curiosity led to active experimentation. Moreover, scientific exploration continued to take place in transitioned plays. Finally, practical experiences that began with toddlers’ curiosity led to the expansion of scientific exploration. Based on the results of this study, questions that suddenly arise in children’s repeated play should be listened to attentively and, simultaneously, play should be observed while keeping in mind the possibility that scientific exploration is connected through different types of play. In addition, the results suggest that teachers should support practical experiences through field trips outside the classroom — such as visiting local communities and related organizations — to resolve toddlers’ scientific curiosity.